G-House
programma.........
projectnummer...
locatie.................
opdrachtgever....
fotografie............
nieuwbouw privéwoning en tuin
20215 (ontwerp in 2002)
Vaals, NL
familie Graaf
Leon Abraas, Kim Zwarts
Dit huis ligt op de hoogste heuvelrug van Nederland en het is gebouwd om te genieten van het spectaculaire uitzicht. Of nog beter, om in de wolken te wonen. De architectuur ontbeert elke geïdealiseerde vormentaal en lijkt eenvoudig te dienen. Mortel perst van tussen de metselstenen om zodoende zwaarte, die met zwaartekracht komt, te benadrukken. De toegangstrap leidt naar halverwege het gebouw; een eerste klim tegen de natuurlijke heuvel. Eenmaal binnen, klimt de trap via een ruimtelijke opeenvolging van kamers en bijbehorende uitzichten, om uiteindelijk te eindigen in de bovenste ‘vergezichtskamer’. Hier aangekomen wordt de beweging van het lichaam overgenomen door de beweging van de geest en kunnen we de dwingende autoriteit van de zwaartekracht voor even wegfantaseren.
This house is located on one of the highest slopes in the Netherlands and purposefully built to enjoy a spectacular view. Or even better said; to live in the clouds. The architecture lacks any idealised formal language and seems to simply serve. Mortar squeezes from between the bricks to emphasize the heaviness that comes with gravity. The entrance stairs lead to the middle of the building; a first climb against the natural hill. Once inside, the staircase climbs through a spatial succession of rooms and accompanying views, finally ending in the upper 'viewing room'. Once arrived in this ‘viewing room’, the movement of the body is taken over by the movement of the mind and we may even fantasize away the compelling authority of gravity. This house is located on one of the highest slopes in the Netherlands and purposefully built to enjoy a spectacular view. Or even better said; to live in the clouds. The architecture lacks any idealised formal language and seems to simply serve. Mortar squeezes from between the bricks to emphasize the heaviness that comes with gravity. The entrance stairs lead to the middle of the building; a first climb against the natural hill. Once inside, the staircase climbs through a spatial succession of rooms and accompanying views, finally ending in the upper 'viewing room'. Once arrived in this ‘viewing room’, the movement of the body is taken over by the movement of the mind and we may even fantasize away the compelling authority of gravity.