top of page
"Memorial Cube" Maastricht

programma.........

projectnummer...

locatie.................

opdrachtgever....

fotografie............

3.500 urn opslag

2124 (ontwerp in 2021)

Maastricht, NL

Intendence company

Leon Abraas

Dit gebouw bevat een volautomatisch pakhuis voor 3.500 roestvast stalen urn-bollen. We noemen het dan ook een Memorial Cube. Er is zo weinig mogelijk decorum gezocht. Het volume toont zich dan ook als een standvastige doos die, eigenwijs, net even uit de doorlopende paden van het hoofdkerkhof van Maastricht is geplaatst. Wanneer de nabestaanden met de digitaal gecodeerde urn het gebouw benaderen, komt vanzelf een ontvangstarm uit het ronde, met warmkleurig metaal afgedekte (navel)gat, waar de urn opgelegd kan worden, zodat deze aansluitend zal worden ingenomen. Deze gebouwnavel is, alsof het een kosmische referentie betreft, precies op het noorden georiënteerd. De omsluitende ronde haag rond deze ceremonieruimte laat weinig twijfel over wat nu even in het midden wil staan. Er worden met de aanplant van dicht op elkaar staande bomen veel schaduwplekken gecreëerd. Als we met de dood moeten samenwerken houden we ervan om essentieel te zijn en alle zintuigen doen ertoe. Zo oogt de gepigmenteerde, betonnen huid van het gebouw alsof deze in de wind resoneert. Die wind horen we in elk geval in de aangeplante en op die kwaliteit geselecteerde bomen en struiken. In de huid van de Cube worden op tasthoogte een aantal handafdrukken in het beton ingegoten, die uitnodigen om te worden aangeraakt. Aanraking is een miskende, maar juist veel gepraktiseerde manier om (troostrijk) contact te maken. De gebruikte materialen zullen op een beheerste manier verouderen en door die registratie van de tijd zelfs nog mooier ogen. Rond de Cube worden een aantal comfortabele stoelen geplaatst en een aantal liggende tafelvazen biedt gelegenheid om een bloemhulde, ook in geur, te brengen. In de dierenwereld betuig je respect als je je klein maakt, bijna gaat liggen. Dat leek me dan ook een gepaste houding voor het boeket dat bedoeld is voor een dergelijke berustende plek. De door elkaar liggende boeketten verliezen hun individuele pronkzucht en gaan op in het geheel. Het lijkt een metafoor die ons doet gedenken dat heengaan doodgewoon is.

This object contains a unique, fully automatic, machined warehouse for 3,500 stainless steel urn-spheres. In a formal sense, as little decorum as possible was sought. The volume, therefore, shows itself as a simple box; it may resemble a block of clay, which has just been placed off the main paths of the landscape layout. We call it a memorial-cube. When the relatives approach the building with the digitally coded urn, a receiving arm automatically emerges from the round (navel) hole; where the urn can be placed and taken in afterwards. This navel is stubborn, oriented exactly to the north. Many shady spots are created around the building by the planted nature. The round, green hedge around this ceremony space, makes it very clear what should stand in the middle. We prefer to be essential when we have to work with death. Our attention may then be heightened, focused as precisely as possible with all of our senses. The concrete skin of the building seems to resonate on the wind; a play between the ephemeral and a sentiment of frozen eternity. Naturally, we hear that wind singing through the trees. During approach, the rough pavement of the surrounding square, gives a different foot feeling in comparison with the smooth finish of the access paths. A number of handprints have been inlaid in the concrete surface, which purposefully invite touching by the laying on of a hand. Touch is a very familiar act to offer comfort. Seats are offered all around, since revery requires patience. Reclining vase tables offer the opportunity to pay a floral tribute. The intertwined, recumbent bouquets lose their individual lust for pride and are absorbed into the whole. This seems like a metaphor that reminds us that passing away is dead normal.

bottom of page