20305

ProjectVerbouwing woonhuis familie Bruls
LocatieMaastricht
OpdrachtgeverFamilie Bruls
Uitvoering2010
FotografieEigenhuis & Interieur

Mathieu Bruls: ‘Klassieke singelhuizen als het onze, dat werd gebouwd
in 1909, zijn vaak al toe aan hun derde of vierde leven. Er hebben
verschillende generaties in gewoond en ze zijn in veel gevallen in
gebruik geweest als kantoor of atelier. Kortom: er is van alles mee
gebeurd. Dat geldt ook voor dit pand. In feite is het een behoorlijke
architectonische kwaliteit dat deze huizen die flexibiliteit hebben, en dus
verschillende functies aankunnen. Over duurzaamheid gesproken. In de
praktijk betekent het wel dat aan de structuur in de loop der jaren vaak
behoorlijk wat kapot is gemaakt. Het eerste dat we daarom altijd doen,
is die oude structuur weer kracht geven. Want als je die niet voldoende
herkent, voelt een huis onnatuurlijk. Wat we als architect met dit soort
verbouwingsprojecten dus in eerste aanleg moet doen, is teruggaan
naar de essentie. Het is namelijk niet zo moeilijk om een gekke kuif op
te zetten of een scheef bloesje aan te trekken, het is veel moeilijker om
orde op zaken te stellen. Maar daarna heb je, zoals gezegd, vrijheid. Dan
heb je een waarachtige basis om er iets nieuws tegenaan te zetten of
contrast te zoeken.’
De authentieke structuur kracht bijzetten, heeft Bruls onder meer
gedaan door hoge deuren met veel glas te plaatsen op de assen van
de ruimtes. ‘Dat is in overeenstemming met de klassieke taal waarin het
huis honderd jaar geleden is gebouwd. Huizen werden georganiseerd
langs assen, met zichtlijnen en duidelijk afgebakende ruimtes. Door
het na-oorlogse modernisme werd dat overruled. Toen moesten het
vooral allemaal in elkaar overvloeiende ruimtes zijn. De glazen kast aan
het plafond van de woonkamer is zo’n ingreep die, met een knipoog,
de klassieke structuur herstelt. In de jaren zeventig, de tijd van de
doorzonkamer, zijn de bouwkundig noodzakelijke dragende binnengevels
en en-suite-constructies vaak weggehaald en vervangen door een stalen
balk. Maar je voelt aan alles dat zo’n huis eigenlijk uit een voor en
achterkamer opgebouwd wil zijn. Om die gescheidenheid weer
voelbaar te maken zonder de doorzon-voordelen teniet te doen, hebben
we die glazen kast gemaakt.’
Een andere veel voorkomende ingreep is volgens de architect de
aanbouw van een serre. ‘Vaak zogenaamd om ruimte te winnen en
meer contact te hebben met de tuin. Maar hierdoor wordt de kamer die
oorspronkelijk aan de tuin grensde, opeens een donkere tussenkamer
die van veel kwaliteiten is beroofd. Zonde. We hebben de serre die hier
was toegevoegd dan ook gesloopt. In plaats daarvan hebben we een
pui uit twee glazen deuren gemaakt. Zo heeft het huis zélf weer goed
contact met de tuin gekregen.’
‘Toen de essentie van het huis was hersteld met deze correctiestappen,
konden we met ingrepen starten die daar mee contrasteren en die
het huis weer ‘bij de tijd’ brengen. Op de bestaande bouw hebben
we nieuwe verdiepingen en een dak van glas toegevoegd.’ Wie naar
boven gaat, belandt in een ander milieu. Je loopt naar het licht toe. Zelfs
de trap is van glas en vormt zo een verticale licht-as die ervoor zorgt
dat het licht tot diep in het huis doordringt. ‘Helemaal boven, op een
zwevende vloer, staat onze badkuip. Je beleeft daar mooie momenten
van reflectie als je in bad ligt en de wolken boven je ziet langstrekken
of naar de peilloze sterrenhemel tuurt. Uitzonderlijk is ook de wastafel
in de andere badkamer: een vlakke plaat die onder een kleine hoek in
een spiegelkast steekt. We zijn dat idee nu aan het ontwikkelen tot een
kant-en-klaar meubel. Dat doen we overigens vaker, maatwerk meubels
ontwikkelen tot autonoom product. Het kastsysteem in de bibliotheek,
de lange bank in de zitkamer en de vloerlamp in de werkkamer zijn een
paar van die autonome meubels, waarvan een deel in de collectie van
de eigen webwinkel M12.nl is te vinden.’
Elke afzonderlijke boekenkast is te zien als deel van één grote kast van
negen meter breed en acht meter hoog, die is verdeeld over twee
verdiepingen en in totaal vier kamers. ‘Met die kasten zijn de schouwen
in huis weggewerkt. Een schouw is enorm bepalend voor de ruimtelijke
oriëntatie in een kamer, maar als er geen haard of kachel meer is,
voelt dat vreemd. Dan geeft het een soort fantoombeleving. Door die
wandvullende kasten zijn de ruimtes rustiger geworden. Je ziet dat de
woonkamer nu bijvoorbeeld veel meer is georiënteerd op de tuindeuren.
De blik wordt naar de groene oase buiten geleid, in plaats van naar
een geamputeerde schoorsteen. Achterin de tuin is een wit scherm
geplaatst dat ervoor zorgt dat de zichtlijn zich vanuit het huis naar buiten
voortzet. Dat ervaar je heel nadrukkelijk, je ziet voortdurend takken
wiegen voor dat witte scherm. Het scherm is ook belangrijk omdat het
tot laat zonlicht vangt in de tuin die op het oosten ligt.’
Wat Mathieu Bruls het liefst doet, is huizen ontwerpen tot en met de
meubels en de tuin. ‘Om er één belevingsgeheel van te maken. In onze
keuken is dat goed zichtbaar. We hebben daar twee dubbele deuren
met veel glas gemaakt. Als we aan het overkragende betonnen aanrecht
eten, zitten we zo goed als buiten. Het zal duidelijk zijn dat teruggaan
naar de essentie van een klassiek pand voor ons iets heel anders
betekent dan het terugbrengen van authentieke details. Zo hebben
we de gevel van witte voegen voorzien, waardoor deze ontzettend
sprankelend is geworden. Niet authentiek, maat toch weet ik zeker dat
ze dat honderd jaar geleden ook gedaan zouden hebben als het toen
mogelijk was geweest. Inmiddels heeft zo’n beetje de halve stad dit
voorbeeld gevolgd.’

E&I Special 2010