transparancy
programma.........
projectnummer...
locatie.................
opdrachtgever....
fotografie............
verbouwing in- en exterieur 1.000 m² kledingwinkel
00153 (ontwerp in 1993)
Maastricht, NL
familie Sutherland
Arjen Schmitz
Een bestaand laat-Modernistisch kantoorgebouw werd tot modewarenhuis verbouwd. Met souplesse wijzigt het gebouwcasco van functie, waarbij de vermeende moderne transparante ‘eerlijkheid’ van voorheen zelfs lijkt te worden uitvergroot. De binnenruimte vloeit moeiteloos door naar buiten en al het gemaakte toont hoe het is geconstrueerd. Omwille van die beoogde maximale transparantie, werd de eerste glazen trap in Nederland gerealiseerd. Met een stootbord dat ingenieus aan de onderliggende trede is verlijmd, terwijl het ook de bovenliggende trede draagt. Deze trap is zelfs deel van de gebouwschil. Het werd een ‘sensatie’. Onze modekleding is op te spannen tussen stukken die uitschreeuwen dat ze anders gevonden willen worden en exemplaren die willen bewijzen wat tijdloos en dus essentieel is. Beide mode-uitersten worden echter het best getoond in een architectuur die een neutraal podium biedt. Het ontwerp levert dan ook dat gedienstige podium, wellicht omdat de veronderstelde logica ervan leesbaar is. Het gebouw zegt; dit moet zo zijn. Met ogenschijnlijke directheid worden materialen en maakdetails ingezet die serieus willen ogen, al is het maar omdat we het kennelijk mooi vinden. Net zoals modeontwerper Issey Miyake telkens een nieuw materiaal knecht opdat het vanzelfsprekend een kledingstuk kan zijn, worden ook nu de nodige (destijds) niet gangbare materialen en een eigenwijze, naakte detaillering op bruikbaarheid getest.
An existing Modernist office building was converted into a multi-story fashion store. The alleged architectural honesty of yesteryear seems to be magnified. For the sake of maximum transparency, the first glass staircase in the Netherlands was installed, even being part of the building's perimeter. Just like in architecture, our fashion encompass pieces that scream to be perceived as today’s different, and those that want to prove what is essential, eventually being ‘timeless’. However, both fashion extremes attract the most attention in architecture that is a neutral stage-to-the-max. The design therefore aims to establish a to-the-point warehouse, where everything that requires architectural attention seems to have to be this exact way, for the sake of logic. With some suggested nonchalance, a materialisation and detailing are practised so, that they want to look serious; if only because we seem to like it. Inspired in this manner, Issey Miyake transformed his unconventional materials to become ‘natural’ pieces of clothing, I tried to design a catalogue of rare building materials and detailing, creating a sort of ‘natural’ architecture.